Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 

Viața și opera academicianului Athanasie Joja (1904-1972) au fost evocate în cadrul unei sesiuni științifice consacrate centenarului nașterii sale, desfășurată în Aula Academiei Române, în ziua de 27 mai 2004 și organizată de Secția de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie.

În deschidere, acad. Eugen Simion, președintele Academiei Române, a subliniat faptul că acad. Ath. Joja a fost unul dintre acei intelectuali deosebiți, de o mare valoare, formați perioada interbelică, a căror activitate din anii regimului comunist ilustrează că, totuși, nu putem vorbi de un pustiu spiritual. „Competența lui se întinde de la greci până la filosofii secolului al XX-lea și s-a ilustrat în studii în domenii variate, de la logică la etică, estetică și filosofia culturii”. Au fost amintite „Logos și etos” și „Filosofie și cultură”. A fost președinte al Academiei Române între 1950-1963 și a fost printre puținii români aleși în Academia de Științe Morale și Politice din cadrul Institutului Franței. 

Evocând viața și activitatea acad. Athanasie Joja, acad. Gheorghe Vlăduțescu l-a caracterizat ca „una dintre personalitățile cu multă verticalitate într-un timp în care dominant a fost amoralismul, impunând prin cultură”. A fost un profesor de excepție, dar și un om public, „ a răspuns de strategia învățământului, ne-a reprezentat în lume ca vicepreședinte al Comitetului UNESCO”. În toate, a avut „curajul de a refuza alinierile primitive... demnitatea să nu abdice de la ceea ce considera că este drept”. Studiile scrise de distinsul gânditor rezistă timpului și, unele cum ar fi unul despre Platon, sunt fundamentale. A urmat o amplă descriere a concepției lui Ath. Joja asupra lumii grecești. 

Pentru acad. Alexandru Surdu, președintele Secției de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie, Ath. Joja a fost „personalitatea filosofică cea mai elevată între deceniile V-VIII-lea ale secolului trecut din țara noastră”. Cum concepția sa a stat sub semnul logosului, acad. Al. Surdu și-a consacrat comunicarea activității de la Institutul de logică, evocând aspecte mai puțin cunoscute despre personalitatea celui omagiat. Datorită prestigiului de care se bucura, a felului în care a organizat activitatea Institutului, editând reviste de specialitate, „logica românească a început să fie cunoscută în Occident”, fapt ilustrat, printre altele, de organizarea unor manifestări științifice internaționale la București. În ceea ce privește opera, este una exemplară, comentariile sale fiind și astăzi „cele mai complexe și elevate”. Opera și calitatea sa de mentor au făcut să se poată vorbi de” un fel de renaștere a neoaristotelismului”. „A ilustrat cu viața și opera sa, cuvintele înțelepciunii de pe urmă a românului că omul cinstește locul indiferent de timpul în care trăiește”. 

Doamna Crizantema Joja a prezentat file din arhiva filosofului, adevărate pagini de istorie care nu ar trebui uitate.

Ca istoric al filosofiei, acad. Ath. Joja a fost, după cum a ilustrat pe larg prof. Al. Boboc, membru corespondent al Academiei Române, s-a preocupat de evoluția universului ideatic, începând, cum era firesc, cu logica lui Aristotel continuând cu filosofii moderni și contemporani. 

Comunicarea „Evaluări epistemologice în opera lui Ath. Joja”, prof. Teodor Dima, membru corespondent al Academiei Române, ar putea fi sintetizată în ideea că „fără a micșora importanța logicii simbolice pentru reconstruirea și fundamentarea matematicilor și pentru aflarea tuturor combinațiilor posibile pentru semnele unui limbaj dat, a stabilit că numai logica enunțurilor, adică logica interesată de legile generale ale aserțiunilor noastre obține statul de universalitate, anterioritate și autoritate în raport cu logica matematică și logica realității obiective”.

Evocând personalitatea acad. Ath. Joja, acad. Mircea Malița a subliniat că prin opera sa se înscrie într-o anumită „vocație raționalistă a culturii românești”. În această deschidere, a fost prezentată activitatea de diplomat a acad. Ath. Joja, începând cu anul 1956, când a fost numit ambasador al României la ONU. În tot ce a făcut s-a bazat „pe circumstanțe filosofice care depășeau circumstanțele politicii și îl apropiau de dialectica anticilor, de morala stoică și de raționalitatea obligatorie și predominantă a istoriei și a omului”.

Prof. univ. Mircea Dumitru, decanul Facultății de Filosofie de la Universitatea București și-a consacrat demersul concepției lui Aristotel despre modalitate, așa cum a fost analizată și interpretată de acad. Ath. Joja.

Au participat membri ai Academiei Române, cercetători, specialiști care au înțeles ca astfel să aducă un cuvenit omagiu personalității atât de complexe a acad. Ath. Joja.