Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 
În zilele de 11-12 iunie 2004 s-au desfășurat lucrările sesiunii științifice Kant-2004, dedicată împlinirii a două secole de la moartea marelui filosof german și organizată de Secția de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie și Institutul de Filosofie și Psihologie „C. Rădulescu Motru” ale Academiei Române în colaborare cu Facultatea de Filosofie a Universității București.  

În deschidere, acad. Gheorghe Vlăduțescu, vicepreședinte al Academiei Române, pornind de la cele trei Critici ale lui Kant, a amintit că, în sensul tradițional, conceptul de critică era „nu numai dezlegare, dar și opțiune, alegere, decizie, deci punerea în spații alternative și lucrarea cu o opțiune sau alta și, în acest sens, dincolo de momentul kantian este cea mai tare, fiindcă nu este nu doară în poziția de versus, ci aceea care determină, prin provocări fundamentale noi deschideri.” Sub acest aspect, s-a făcut trimitere la cele trei mari momente ale filosofiei – cel socratic, cartesianismul și kantianismul – au marcat evoluția filosofiei europene, într-o semnificație teleologică, deoarece concentrează tot ceea ce a fost și deschide noi orizonturi de dezvoltare ale gândirii. De aceea „Kant este o prezență ca filosofie care ne-a atras luarea aminte...că, dacă vrem să gândim autentic, trebuie să ne amintim că gândirea sa este atât de bine articulată,... încât se poate poate fi considerat, în raportare cu ceea ce a urmat, cu ceea ce a fost  Vergilui pentru Dante”.

Despre logica lui importanța logicii kantiene a vorbit acad. Alexandru Surdu, președintele Secției de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie,  amintind de anii când a fost tradusă „Critica facultății de judecare” la îndemnul lui Constantin Noica. Tot la îndemnul său a fost tradusă „Logica generală” a lui Immnuel Kant, subliniind că nici azi nu se acordă importanța cuvenită logicii kantiene. După o amplă incursiune în felul în care a fost receptată opera lui Kant, s-a ajuns la concluzia că sursa criticismului este logica, cu restricții critice la natură, artă și moralitate.

Abordând problema conceptului de formă în „Critica rațiunii pure”, prof. univ. Al. Boboc și-a construit demersul pe ideea că „că gândirea transcendentală ca fiind calea cea mai adecvată de acces către înțelegerea universului teoriei kantiene”, cu dificultățile care derivă de aici și disocierea celebră dinte „fenomen” și „lucru în sine”. Importanța conceptului de formă și a ceea ce Kant numea formalul în cunoașterea noastră a fost analizată în „Critica rațiunii pure” și, peste ani, în lucrarea despre „Un nou ton elevat în filosofie”, unde afirmă că „în formă stă esenței lucrurilor și este cunoscută doar de rațiune”. De aici au fost dezvoltate toate conceptele kantiene, în jurul ideii de transcendental, care au revoluționat modul de gândire filosofic.

Comunicările care au urmat - „Atracția și respingerea revoluției franceze în Spre pacea eternă, de dr. Rodica Croitoru, „Constantin Noica și despărțirea de Kant”, de prof. univ. Ion Dur și „Kant și Hume”, de lector. univ. Constantin Stoenescu au amplificat și diversificat aria tematică, abordată în partea a doua a sesiunii, desfășurată la Facultatea de Filosofie a Universității București.