Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 

COMUNICAT

Centenarul nașterii scriitorului, avocatului și publicistului Petre Pandrea a fost marcat de o sesiune omagială, desfășurată în ziua de 29 iunie 2004, în aula Academiei Române și organizată de Secția de Filologie și Literatură a Academiei Române.

Acad. Eugen Simion, președintele Academiei Române, moderatorul lucrărilor, a prezentat, în deschidere, comunicarea cu sugestivul titlu „Irespirabilul Petre Pandea”. „Stilul pandrist”, cum singur îl numea, a fost caracterizat de acad. Eugen Simion ca „o sumă de teorii socio-culturale bazate în esență pe ideea că spiritul cobilițar va salva decăzuta lume modernă, un mod de a te situa în lume și, bine înțeles, stilul pandrist înseamnă un mod de a uni pamfletul cu reflecția morală. La urmă vedem că pandrismul devine o morală de viață și un mod de a plăti, pentru atâtea virtuți însumate, cu o lungă suferință. Nu este exagerat, în cazul lui Petre Pandea, a înlocui pe a plăti cu a pătimi...Memoriile și jurnalele lui ni-l arată însă lovit mereu de istorie și, chiar dacă nebiruit, viața lui este un șir de tragedii mizerabile.”

Acad. Gheorghe Vlăduțescu, vicepreședinte al Academiei Române, a mărturisit că se simte aproape de  Petre Pandrea prin ceea ce se numește spiritul gorjenesc. Celebrul „Manifest al crinului alb”, scris de Petre Pandrea, în 1928 împreună cu Sorin Pavel și Ion Nistor,  „a consternat și revoltat generaționișii, chiar și pe cei apropiați, în afară de Mircea Eliade...fiind socotit demolator al programului generaționist”. Vorbind de convertirea la materialismul dialectic și istoric, acad. Gh. Vlăduțescu a făcut o analiză subtilă a evoluției gândirii lui Petre Pandrea, făcând o necesară disociere între concepția filosofică și dogma la care s-a ajuns prin ideologizare și politizare. „Pandrea își asuma condiția și este posibil ca acțiunea să fi fost, dacă nu condiționată, cel puțin influențată de contextul politic.” Este însă probabilă ipoteza  „căutării unei paradigme de reconstrucție a fundamentului dreptului”. A fost citat crezul lui Petre Pandrea că „nici artă, nici știință, dreptul este o disciplină filosofică. Aceasta prin faptul că dreptul trebuie să fie umanist, iar de întemeierea teoretică a umanismului răspunde filosofia”. Visa la un sistem politică-juridic întemeiat pe ideea de toleranță și de milă, scriind că „nu se poate umanism fără milă” și spera că aceasta este posibil prin aplicarea materialismului dialectic și istoric. Era un utopic și ei au fost printre primele victime și „Pandrea trebuia să sufere pentru că utopia lui era ca o mustrare”. Au fost momente în care s-a revoltat împotriva utopismului său, dar nu se dezleagă de el, mărturisind că „între socialism și libertate nu văd concilierea. Cine iubește libertatea trebuie să renunțe la socialism. Am iubit și socialismul și nu pot să renunț la libertate.” Din acest punct de vedere dezavua orice sistem care făcea din „delictul de conștiință un caz penal”. Concepția lui îl face ca, după Mircea Djuvara, să fie considerat un al doilea mare filosof al dreptului.

Prezentă la sesiune, fiica lui Petre Pandrea, Nadia Marcu Pandrea, care s-a îngrijit de editarea scrierilor lui, multe aflate în arhivele securității, a evocat personalitatea  tatălui său. Omagiul de acum este doar un început de drum, pentru că „abia acum, în ultimii cinci ani, jumătate din scrierile lui au văzut lumina tiparului și începe să intre în conștiința umanității”. Și a fost ca, acum, destinul său să fie unul de învingător. În urmă cu 55 de ani, în închisoarea de la Ocnele Mari, se întemeia o academie de sub pământ al cărei președinte a fost Petre Pandrea și acum abia este sărbătorit în Academia Română.

Pornind de la visul lui Platon în care se vedea metamorfozat într-o lebădă urmărită de păsărari, Dumitru Radu Popescu, membru corespondent al Academiei Române, l-a asemănat pe Petre Pandrea cu o lebădă, prinsă de păsărarii mai vechi și mai noi interpretându-i gândirea pentru care a avut de plătit cu ani de închisoare comunistă. „Din zeci de caiete – corp delict! – Pandrea și-a materializat ideile și concepțiile...A sesizat, printre altele, faptul că în condițiile internaționalismului socialist, conștiința națională ajunsese o chestiune pur decorativă, nocivă în esență...Stalin și Lenin deveniseră niște zei populari, călăuzele umanității...Da, cârtind împotriva unor lozinci de lemn de la Moscova, Pandrea pare că atribuie vicii contrarevoluționare majore divinităților politice de la răsărit.” De aceea manuscrisele sale aveau să devină corp delict și scrisul care devenise o eliberare s-a transformat în acuze grave, urmate de închisoare. „Am putea spune că jurnalele lui Petre Pandrea sunt condamnate din clipa în care încep să prindă viață...totuși nu încetează să-și aștearnă gândurile pe hârtie. O fi fost vorba de o mare încredere în viitorul al doilea? Poate, după cum mai poate fi vorba și de faptul că din toate cele întâmplate „a învățat să nu-i mai fie teamă de nimic și, mai ales, să nu-i fie teamă de propriile sale cuvinte așternute pe hârtie!” Metafora lebedei urmărite de păsărari s-a rotunjit într-o întrebare retorică, fără să știm dacă a cunoscut pe Platon sau dacă a avut un același vis: „cum scrierile sale cuprind toate armoniile, nu pot fi ele ieșite din cântecul unei lebede!”

Între atât de multe interpretări, memoriile lui Petre Pandrea pot fi folosite și de istoric, așa cum a ilustrat-o convingător Florin Constantiniu, membru corespondent al Academiei Române. În memoriile sale, Petre Pandrea povestește de o întâlnire cu Gheorghe Dimitrov, căruia i-a împărtășit ideile din lucrarea „Helvetizarea României”, idei care aveau o anume afinitate. Cum la procesul intentat lui Petre Pandrea între capetele de acuzare unele erau luate dintr-o versiune rusească a lucrării, distinsul istoric a emis ipoteza, că acestea ar fi putut fi și cauzele pentru care Gheorghe Dimitrov a căzut în dizgrația Moscovei.

Comunicarea susținută de Eugen Uricaru, președintele Uniunii Scriitorilor din România, - „Un om liber, Petre Pandrea” -  poate fi considerată ca o concluzie a celor dinainte, înțeleasă ca preț al libertății. Pentru că „sunt convins că libertatea se plătește, se plătește cu suferință, deziluzie și singurătate...dar libertatea merită orice sacrificiu  și Petre Pandrea și-a permis luxul intelectual de a fi cu adevărat un om de stânga”. Întotdeauna, „inclusiv astăzi” ea este un „lux și un risc asumat”. Pandrea a fost un asemenea intelectual, care a reușit să fie, în același timp, „și român și de stânga, în sensul nobil al celor două cuvinte”. La o sută de ani de la naștere, putem considera că în concepția lui Petre Pandrea a fi de stânga „înseamnă a fi liber pentru a aduce libertatea poporului tău. Cealaltă opțiune este aceea prin care îți păstrezi libertatea cu prețul libertății celorlalți. Dar la ce bun libertatea de unul singur?”

Au participat acad. Maya Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române, membri ai Academiei Române, scriitori, ziariști într-un act de responsabilă asumare a trecutului sine ira et studio.