Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 

„Religiile și cultura europeană”, tema celei de a  treia ediții a Seminarului Internațional „Penser l’Europe”, organizat de Academia Română, Ministerul Culturii și Cultelor, Institutul Francez pentru Relații Internaționale (IFRI)și Fundația Națională pentru Știință și Artă, desfășurat în zilele de 16-18 septembrie, a apărut, cum mărturisea acad. Eugen Simion, într-o discuție cu Thierry de Montbrial. 

Ritmul și amploarea schimbărilor din lumea contemporană, care aproape  întrec puterea de percepție a omului, pun acut întrebarea: Ce relație poate exista între Europa pe care o construim și religiile existente în spațiul ei? Dar, mai înainte ce sensuri are azi conceptul de cultură? Pornind de la sensul larg - cultura ca mod de viață - și cel restrâns -cultura ca artă și știință - , acad. Eugen Simion a detașat mai multe semnificații, nuanțe, certitudini și incertitudini. Cum se știe, rădăcinile culturii europene sunt iudeo-creștine și greco-latine, ceea ce a făcut, ca între religie și cultură să apară și evolueze relații speciale și „nu există motive să renunțăm la ele, pentru că dacă am renunța, ar trebui să renunțăm la modul nostru de a fi în lume, la civilizația și cultura noastră.” În același timp, cultura europeană „centrul lumii spirituale”, este și unul ”iradiant, permisiv și, totodată, donator”.

„Despre România se poate spune că, din punct de vedere geografic, istoric și spiritual, este o Europă în miniatură” se subliniază în mesajul transmis de Adrian Năstase, primul ministru al României, citi de consilierul Corina Coman. România, un spațiu de conviețuire pașnică a mai multor etnii și culte „și-a manifestat, consecvent deschiderea pentru dialogul interetnic și interreligios.” Amintind de vizita Sanctității Sale, Papa Ioan Paul al II-lea la București și de aceea a Prea Fericitului Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la Vatican, de alte numeroase întâlniri bilaterale și manifestări culturale, se subliniază că „procesul de unificare europeană, care vizează, în mare măsură o unificare economică, va fi deplin în condițiile în care se va realiza și o îmbogățire spirituală europeană.”

Identitatea europeană are nevoie și de o „legitimitate spiritual-morală, care să fie compatibilă cu aspirațiile unui proiect politic de anvergură.”a accentuat Thierry de Montbrial, reliefând importanța temei din perspectiva construirii Uniunii Europene, atunci când semnificațiile  termenului nu sunt îndeajuns de clarificate în complexitatea lui. Unitatea Europeană va fi, în principal,  o unitate politică și cultura o formă de organizare. Principiile sunt simple, formulate cu claritate, însă realitatea este de o mare complexitate și de aceea suntem confruntați cu probleme dificile, pe care trebuie să le cercetăm cu atenție. În condițiile în care var adera la Uniunea Europeană mai multe state,  e necesar  ca locul religiilor în cultură să fie analizat cu rigoare, cu utile nuanțări și să fie definit conceptul de europenitate. Pentru toate acestea, problema relațiilor dintre cultură și religii, ținând seama și de aspectele științifice, economice și politice, este una fundamentală și dezbaterea ei la Academia Română este benefică, deoarece „România este în inima Europei”. Ideea că România este „o Europă în miniatură” a fost reluată și dezvoltată de acad. Răzvan Theodorescu, ministrul Culturii și Cultelor, situată între dimensiunile euro-atlantice și euro-mediteraniană. România ca țară balcanică are o construcție bipolară, foarte interesantă, unde a fost și sunt mai multe confesiuni, s-a creat o forma mentis deschisă, foarte interesantă pentru actuala și viitoarea condiție europeană.

Lucrările seminarului au continuat pe secțiuni tematice: 
  • Creștinismul în Europa (moderator - acad. Eugen Simion și Thierry de Montbrial)
  • Coexistența și interacțiunea religiilor în spațiul cultural european (moderator -  Sylvester Vizi)
  • Granițele Europei (moderator - Jacques de Decker) 
  • Aria de cercetare europeană, știința și exodul de specialiști (moderator - acad. Maya Simionescu)

Întreaga dezbatere, în care au fost exprimate și susținute diferite puncte de vedere, uneori contradictorii, s-a desfășurat sub semnul supremei reguli morale formulate de Kant: să consideri pe semenul tău întotdeauna ca scop în sine și niciodată ca mijloc.

(PROGRAM)